maanantai 20. lokakuuta 2014

Rentouttavaa lomaa...ko?

Suunnitelmissa oli alunperin lähteä vain Ranskaan luokkakaverimme Sinin luo viettämään meille kuuluvaa syyslomaviikkoa ja rentoutua loppuviikko kotona. No lomaviikosta ei loppujen lopuksi tullut niinkään rentouttava, mutta sitäkin antoisampi.

Emme olleet ehtineet vielä edes palata ystävämme Sinin luota takaisin kotiin, kun saimme jo idean seuraavasta reissusta.
Päätimme vuokrata auton ja ajaa Portugaliin,Faroon (Tai Nina ajaa,minä luen karttaa). Tottakai myös pysähtyisimme matkalla olevissa kiinnostavissa paikoissa. Siispä Roadtrip alkakoon!

Heti saapumisestamme seuraavana päivänä vuokrasimme auton MalagaCarista,lentokentän vierestä. Auto oli tosi edullinen, vain noin 100€/viikko ja siihen kuului täysi vakuutus. Tottakai bensoihin meni jonkin verran rahaa, mutta se oli sen arvoista.Jonkin verran lisäkustannuksia toivat myös tiemaksut, jotka olivat parista eurosta kahdeksaan euroon.

Lähdimme torstaiaamuna ajamaan ensin kohti Gibraltaria.
Gibraltar on Britannian merentakainen alue,joka sijaitsee Espanjan rannikolla Gibraltarin salmessa. Se myös erottaa toisistaan Euroopan ja Afrikan,joten sieltä saattaa nähdä Afrikkaan.

Matka sujui sutjakkaasti ilman pahempia eksymisiä. Gibraltar oli upea luonnon oma nähtävyys  ja olen todella tyytyväinen, että kävimme siellä ihailemassa maisemia.

Oli hassua, kun meiltä tarkistettiin passit sinne mennessä ja porttien toiselta puolelta löytyi punaisia puhelinkoppeja ja kylttejä englanniksi.

Gibraltarilta jatkoimme matkaa Sevillaan päin. Menomatkalla emme vielä pysähtyneet Sevillassa sen kummemmin,kuin vaan nopeasti kahvilla.

Ajoimme yötä myöden vielä Portugalin puolelle ja Faroon. Olimme hieman hämmentyneitä, kun rajan ylittäminen onnistui ilman minkäänlaista pysäytystä tai kontrollointia.

Pientä jännitystä tähän pilkkopimeään retkeen toi se, että bensavalo alkoi näyttää punaista, eikä huoltoasemaa näkynyt lähettyvilläkään.

Noh selvisimme tapamme mukaan kuitenkin bensa-asemalle, jossa ei tietenkään voinut maksaa kortilla. 10€ oli ainoa käteisemme, joten tankki ei ihan sillä tullut täyteen. Vähän lisää jännitystä.

Pääsimme kuitenkin turvallisesti Faroon asti, jossa aloimme metsästää hostellia. Tuntien parkkipaikan etsimisen jälkeen päädyimme Santa Maria hotelliin, joka oli mukava ja suhteessa edullinen, vain 39€/yö. Henkilökunta oli todella ystävällistä ja huone siisti.

Aamulla kiersimme Faroa hieman ympäri, mutta totesimme, ettei sielä oikein ollut mitään nähtävää. Parasta olisi ollut jatkaa sieltä rantakohteisiin, kuten vaikka Albufeiraan. Hieno paikka Farossa oli kuitenkin ranta Praia de Faro.Se oli kilometrien pituinen ja sen hieno hiekka oli Atlantin laineiden pehmentämää.

Farosta ajoimme Sevillaan taas iltasella. Emme ehkä ihan tienneet mihin ryhdyimme, kun lähdimme autolla suuren kaupungin ruuhkaan. Pian huomasimme, että järkevintä oman turvallisuutemme takia oli jättää auto ja lähteä etsimään hotellia jalkaisin.

Etsimme ensin muutaman tunnin parkkipaikkaa autolle, jonka lopulta jätimme kaupungin laidalle. Oli mukavaa kävellä 20 kiloinen laukku olalla monta tuntia, etsien vapaata hotellia tai hostellia, joka olisi vielä sopiva kukkarollekin.

Suurin osa hotelleista ja hostelleista oli täynnä ja vastaus oli jatkuvasti kieltävä. Alkoi jo pikkuhiljaa tuntua toivottomalta.

No seikkailtuamme usean tunnin ajan yötä vasten keskustan alueella, löysimme yhden tripadvisorin suositteleman hotellin, jossa oli yksi pieni huone parisängyllä vapaana.

Hintaa huoneelle tuli 100€, mutta onneksi siihen kuului aamupala. Huone oli ihanan moderni ja hyvinvarusteltu. Henkilökunta oli ihan älyttömän mukavaa ja ystävällistä, enkä voi käsittää, miten hotellilla oli vain kaksi tähteä. Suosittelen ehdottomasti: Hotel Petit Palace Canalejas, Sevilla! Ainiin, ja herranjestas miten taivaallinen aamupala! Enempää ei olisi voinut väsynyt matkustaja toivoa!

Tuhdin aamupalan jälkeen ostimme hotellilta liput hop on- hop off bussiin, joka kiersi kaupungin nähtävyydet.

La Giralda-torni,Alcazar,Sevillan katedraali ja oma ehdoton suosikkini, Plaza de Espana. Plaza de Espana oli ihastuttava
 suihkulähteineen ja veneilevine ihmisineen.Kauniin paikan kruunasi vielä se, että ihastuttavalla aukiolla oli hääpari ottamassa
hääkuviaan, miten romanttista!

Illalla aloitimme kotimatkan takaisin Fuengirolaan. Pääsimme eksymättä Malagaan asti, jossa ohitimme oikean liittymän ja jouduimme toviksi pyörimään pikkukaduille. No, kaksi väsynyttä matkustajaa pääsi lopulta takaisin kotiin ehjinnahoin. Taas kerran, täällä ei mikään onnistu helposti, älä odota minkään onnistuvan helposti!

Ja sitten takaisin sorvin ääreen, Hasta luego!