sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Puolivälissä mennään!

Hellurei taas!

Viikot on lähteny kulumaan älyttömän nopeasti,nyt on jo lokakuu?!?
Heh, vaikka onneksi lokakuu täällä tarkoittaa uikkarisäätä!

Arkiviikoilla ei yleensä ehdi, eikä jaksa hirveästi tehdä mitään ihmeellistä. Työpäivät kestää iltaan asti ja kaiken sen oppimisen jälkeen tekee mieli lösähtää sohvan pohjalle ja katsoa espanjalaisia piirrettyjä! (Ihan sairaan hyviä muuten, tosi mielipuolisia, mutta hulvattomia!)

Tällä viikolla tehtiin kuitenkin poikkeus ja mentiin tiistaina illalla katsomaan stand-uppia! Ismo Leikola veti hulvattoman hauskan keikan täydelle katsomolle ravintola Kukossa. Naurettiin juuri sitä, miten täällä tulee nähtyä paljon enemmän suomalaisia esiintyjiä, kuin Suomessa! Täällä kaikki keikat on oikeasti kohtuuhintaisia ja melkein joka viikko on tarjolla joku esiintyjä!

Liput Ismon suomenkielisille keikoille oli loppuunmyyty, niin päädyimme sitten englanninkieliselle  keikalle. Vaikka keikka oli englanniksi, suurin osa katsojista oli silti suomalaisia. Olen kyllä ihan tyytyväinen, että mentiin katsomaan Ismoa englanniksi, koska tönkkö-englanti suomiaksentilla oli vielä jotenkin tuplasti huvittavampaa. Jos typerä alapäähuumori naurattaa, suosittelen Ismon juttuja! Näytti uppoavan ainakin suomalaisyleisöön täällä. Minunkin huumorintajulleni jutut olivat juuri tarpeeksi typeriä, Nina sen sijaan ei ehkä ihan ymmärtänyt tämäntasoista huumoria. Kivaa piristystä arki-iltaan!

Lauantaille olimme buukanneet Rusadirin kansainvälisen retken Rondaan. Vaikka perjantaina meni vähän myöhään, ryömimme kahdeksan jälkeen Fuengirolan rantakadulle, mistä bussi meitä tuli noutamaan. No oikeasti lähtö ei sujunut ihan näin sujuvasti...
Pienen herätyskellovahingon jälkeen meillä oli muutama minuutti aikaa ehtiä rantakadulle ja siinä juostessamme opas jo soittelikin, että missä olemme. Tosi noloa, mutta onneksi opas ja muu ryhmä olivat ymmärtäväisiä.

Köröttelimme bussilla ensin Puerto Banukseen, jossa meillä oli 45 minuuttia aikaa katsella paikkoja. Me olimme Ninan kanssa jo kyseisen paikan tutkineet aiemmin, joten päädyimme aamupalalle ainoaan auki olevaan kahvilaan. Huomasi olevansa luksusalueella, kun kaksi kahvia ja paahtoleipää tuli maksamaan 30€. Vähän tyyriimpi aamupala siis.

Sitten jatkoimme noin tunnin verran kiemuraista tietä vuoristossa kohti kohti Rondaa. Maisemat olivat upeat jo vuorilla! Bussissa meille jaettiin kuulokkeet ja äänilaite, jonka avulla kuuntelisimme myöhemmin oppaan selostuksia nähtävyyksistä. Laite oli hyvä, koska ryhmä oli niin iso, ettei takana olevat olisivat kuulleet mitään oppaan puheesta ilman sitä.

Ensimmäisenä menimme katsomaan kuuluisaa härkätaisteluareenaa. Areena oli valtava,sinne mahtuu n. 400 katsojaa. Oli myös jännittävää nähdä kopit, joissa härkiä on pidetty ennenkuin ne päästetään areenalle. Härkien hajun saattoi haistaa vieläkin. En ihmettele, että härät ovat olleet sekaisin, kun ne on päästetty ulos pimeästä pienestä kopista päivänvaloon. Hämmentävää oli myös kuulla, että härkiä ei ärsytäkkään härkätaistelijan viitassa punainen väri,vaan viitan liike! Härät ovat värisokeita! Meitä on siis huijattu kaikki nämä vuodet,outoa!

Areenan jälkeen jatkoimme upealle Rotkolle, jonka ylitse meni silta toiselle puolelle. Maisemat olivat huikeat!

Jotta retken nolo alku jatkaisi kaavaansa, tässä vaiheessa meille kävi taas nolosti.
Meitä pyydettiin odottamaan rotkon vieressä olevalla "parvekkeella" viisi minuuttia, että opas tulisi siihen ja jatkaisimme matkaa.
No otimme siinä valokuvia rotkosta ja ihmettelimme hetken päästä, kun opastamme tai ketään ryhmästämme ei näy.

Odotimme varmaan vartin, kunnes kehtasimme soittaa oppaalle ja kysyä missä hän on. No he olivat jo menneet sillan yli ja jatkaneet seuraavaan kohteeseen!

Onneksi me satuimme olemaan "myöhässä" aamulla ja opas soitti meille silloin, muuten meillä ei olisi ollut hänen numeroaan, eikä mitään hajua miten olisimme sitten toimineet. Löysimme onneksi oppaan neuvoilla muun ryhmän luo. Parasta oli vielä, että opas sanoi ennen tapausta, että tämä on se kohta, jossa ihmiset useimmin eksyvät...

Tässä kohtaa tuli mieleen kehitysehdotuksia retkeen. Oikeasti kaikille kannattaisi jakaa oppaan numero ennen retken alkamista, juuri eksymisen varalle. Ryhmä liikkuu nopeasti ja koska ympärillä on sata muuta ryhmää, on todella helppoa eksyä vaikka väärän ryhmän mukaan.

No onni onnettomuudessa. Jatkoimme sitten jonkun hengellisen isän taloon ja talon terassilta oli upea maisema rotkoon. Vierailu talossa
maksoi euron.

Talon jälkeen jatkoimme viininmaistajaisiin. Ihanassa tunnelmallisessa viinikellarissa oli tarjolla monia erilaisia viinejä, joita sai valuttaa kuppiinsa suoraan tynnyreistä. Siellä saimme viettää aikaa niin paljon, kun halusimme, kunhan palaisimme omatoimisesti takaisin bussiasemalle vähän yli neljäksi.

Istuskelimme hetken viininmaistajaisissa ja palasimme takaisin bussiaseman lähelle syömään.

Päädyimme  niinkin hienoon paikkaan, kuin Telepizzaan. Hyi! Palvelu oli todella huonoa, kuitit olivat ihan sekaisin, juomia ei saatu, vaikka ne tilattiin ja asiaa oli aika hankala selvittää, kun henkilökunta ei puhunut sanaakaan englantia. Paikassa oli hirveä melu, oikein korvia riistävä ja mikä pahinta pizzat olivat hirveän makuisia. Älkää menkö!

Paluumatkalla bussi pysähtyi Marbellan vanhassa kaupungissa ja kävelimme pikaisesti vähän sitä läpi. Pienet kujat näyttivät ihanilta kukkaköynnöksineen ja ravintolat näyttivät ihanan tunnelmallisilta ja paikallisilta.

Menemme varmasti käymään sielä uudestaan. Viimeksi Marbellassa käydessämme, emme päätyneet ikinä vanhaan kaupunkiin.

Bussi tiputti lopulta meidät samaan paikkaan mistä noutikin ja hipsimme kotiin. Kaikenkaikkiaan Rondan retki oli hieno ja maisemat upeat. Tosin mielestäni retkestä ei saanut mitenkään erityisesti enempää irti opastetulla retkellä. Kannattaa siis ehkä lähteä tutustumaan Rondaan ihan omatoimisesti, jos yhtään osaa suunnistaa tai hankkia itse lippuja.Opastettu retki maksoi kuitenkin 31€.

Kaiken sen kävelemisen jälkeen olimme niin poikki, että loppuilta vietettiin vaahtokylvyssä ja tapaksia napsien telkkarin edessä.

Ensi viikon jälkeen meillä on viikon syysloma ja kivaa ohjelmaa taas tiedossa!