tiistai 9. joulukuuta 2014

Pikkujouluja ja juhlapyhiä

Viime viikolla oli paljon kaikkea kivaa tapahtumaa ja viikko meni taas tosi äkkiä. Maanantai alkoi ihan normaalilla työpäivällä. Joulukuu on ollut huomattavasti rauhallisempaa meillä töissä, jos vaikka vertaa kiireelliseen lokakuun.

Tiistaina pääsin töiden puitteissa ajamaan Nerjaan ja toimittamaan vuokra-autoa asiakkaalle. Nerja sijaitsee noin 50 km Malagasta itään ajettaessa. Vaikken päässytkään varsinaisesti näkemään keskustaa, näin silti upeita maisemia ja nyt tiedän reitin sinne. Nerjassa on Euroopan suurimpiin kuuluva tippukiviluola, joka on yks koko Espanjan merkittävimmistä nähtävyyksistä. Kiinnostais tehdä päivä retki Nerjaan, mutta loppuukohan meiltä aika kesken, saa nähdä.

Tiistai oli muutenkin kiva päivä, sillä meillä oli illalla luvassa työpaikan pikkujoulut. Mentiin Benalmadenaan ravintolaan syömään lähes koko työporukalla. En meinannut pysyä perässä, kun ruokaa tuli koko ajan lisää. Tarjolla oli jo alkupalaksi keittoa, salaattia, leipää, erilaisia suolapaloja ja vaikka mitä. Olin jo täynnä näistä ”alkupaloista” kunnes meille tultiin kertomaan eri alkuruoka ja pääruoka vaihtoehdot. Söin äyriäiskeittoa alkupalaksi ja sisäfilee pihviä pääruoaksi, nam. Tarjolla oli myös viiniä, ja työkaverini pitivät huolen, ettei lasini olisi hetkeäkään tyhjä.

Saimme myös maistaa espanjalaista siideriä, joka oli tapana kaataa lasiin korkealta ilmasta.
Työpaikan pikkujouluista

Työporukan innostamana ja taputusten saattelemana minut laitettiin kokeilemaan siiderin kaatamista korkealta alas lasiin. Kaatamisen pointtina oli katsoa ainoastaan lasiin, jotta saa ohjattua juoman sinne. Oli kyllä ihan hauska kokemus ja aivan mielettömän hauskat pikkujoulut hyvällä porukalla hyvän ruuan ja viinin kera.

Lähdin kuitenkin kotiin jo ensimmäisten joukossa, koska seuraavana päivänä oli kuitenkin mentävä töihin jo kymmeneksi. Keskiviikkona tunnelma töissä
oli hieman väsähtänyt, mutta hyvin jaksettiin loppuun asti ja torstaina olikin kiva mennä pirteänä ja hyvin nukkuneena töihin.

Malagan väenpaljous
Perjantaina pääsin töistä jo kolmelta ja menin suoraan työpaikkaohjaajani Aneten luokse Malagaan. Käytiin ensin ostoksilla ja sitten mentiin hakemaan Aneten 3-vuotiasta poikaa päivähoidosta.  Olin lupautunut lastenvahdiksi muutamaksi tunniksi. Olin nähnyt jo pojan aiemmin, joten poikakaan ei enää vierastanut  yhtään. Oli ihan mielettömän kiva perjantai-ilta ja olin ihan innoissani, kun sain olla lapsenvahtina muutaman tunnin.

Lauantaina minä, Iiris ja aika uusi tuttavuutemme Iida lähdettiin illalla Malagaan juhlistamaan suomen itsenäisyyspäivää ja Espanjan perustuslainpäivää, oli siis taas aihetta juhlaan. Käveltiin pääkatua pitkin ja näytettiin Iidalle vähän Malagaa ja upeita jouluvaloja, koska Iida ei ollut koskaa käynyt siellä. Käytiin tapaksilla hyvin suositussa El Pimpi tapas paikassa vanhassa kaupungissa ja siitä jatkettiin drinkeille satamaan.

Malagan tunnelmallinen satama ravintola
Vähän erilainen itsenäisyyspäivä, ilman linnanjuhlia ja kotimaata, mutta silti oli upeaa juhlia espanjalaiseen tapaan nyt kun täällä vielä ollaan. Kyllä huomas että on pyhäpäivä ja ihmisillä vapaata, oli Malagan kadut senverran täysiä, että hyvä kun eteenpäin pääsi, puhumattakaan täyteen ahdatuista yökerhoista, jonne yöaikaan suuntasimme.

Mitä tapahtui sunnuntaina? Sunnuntaina nukuttiin puoleenpäivään ja illasta mentiin syömään ja kuuntelemaan espanjalaista livemusiikkia! Saatiin iiriksen kanssa extemporee idea lähteä kampaajalle, mutta ei saatu enää aikaa samalle illalle, niin päädyttiin kävelemään rantakatua pitkin takisin kotiin. Ajauduttiin kuitenkin espanjalaisen musiikin vietäväksi matkalla ja mentiin kuuntelemaan tunnelmallista espanjalaista live musiikkia hetkeksi.

Ensviikolla starttaakin sitten viimenen täys viikko täällä.